Zespół realizuje cele i zadania określone w Ustawie z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności:
Szkoła Podstawowa :
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej;
- przygotowuje uczniów do dalszego kształcenia na poziomie gimnazjum i ponadgimnazjalnym;
- zachęca uczniów do samokształcenia, umożliwia planowanie i ocenianie wyników samodzielnego uczenia się;
- zapewnia młodzieży możliwość korzystania z technologii informacyjnej i komunikacyjnej na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych poprzez umiejętne korzystanie z księgozbioru biblioteki i Internetu;
- daje możliwość młodzieży poszerzenia wiedzy i umiejętności związanych ze zdrowym stylem życia poprzez ścieżki edukacyjne w wychowaniu prozdrowotnym i ekologicznym z profilaktyką zaburzeń i patologii społecznej przez spotkania z psychologami, lekarzami, pedagogami i korzystanie ze świetlic socjoterapeutycznych;
- ułatwia uczniom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia poprzez:
- spotkania z przedstawicielami i uczniami szkół ponadgimnazjalnych,
- wycieczki do zakładów pracy,
- projekcje filmów oświatowych,
- pogadanki z zakresu preorientacji zawodowej,
- współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i poradnią medycyny szkolnej;
- kształtuje postawy moralne i społeczne umożliwiające akceptację i funkcjonowanie wychowanków w środowisku pozaszkolnym;
- organizuje środowisko wychowawcze sprzyjające pełni rozwoju umysłowego dzieci i uczniów oraz realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie o systemie oświaty;
- uczy zasad współżycia w grupie rówieśniczej, współdziałania i współodpowiedzialności za drugą osobę, szkołę i jej wyposażenie;
- upowszechnia wiedzę ekologiczną oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska poprzez:
- konkursy ekologiczne,
- wycieczki połączone z porządkowaniem otoczenia,
- apele i gazetki tematyczne,
- działania praktyczne,
- realizację proekologicznych programów;
- przygotowuje uczniów do kulturalnego spędzania wolnego czasu poprzez udział w różnych formach zajęć rekreacyjno – sportowych, rozrywkowych, kół zainteresowań, zajęć poznawczych, współpracę z placówkami upowszechniania kultury;
- zapewnia dostosowanie treści, metod i form organizacyjnych nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów;
- udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej i zdrowotnej w formie:
- specjalnych form pracy dydaktycznej i wychowawczej,
- indywidualnego doradztwa nauczycieli,
- konsultacji w poradni psychologiczno – pedagogicznej,
- kwalifikacji do zajęć specjalistycznych,
- stwarza warunki do uaktywnienia rozwoju zainteresowań i uzdolnień wychowanków poprzez:
- udział w zajęciach kół zainteresowań oraz organizacjach działających na terenie szkoły,
- udział w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych, przeglądach zespołów,
- eksponowanie wytworów działalności wychowanków (prace plastyczne, techniczne, literackie i inne)
- realizację indywidualnych programów i indywidualnego toku nauczania;
- umożliwia indywidualizację podejścia pedagogicznego i opiekuńczego zgodnie z potrzebami zwłaszcza:
- uczniów klas I – III poprzez:
- opiekę w czasie wydawania i spożywania posiłków,
- opiekę w czasie oczekiwania na zajęcia i przed powrotem do domu,
- wyprowadzania do szatni i pomoc przy ubieraniu uczniów,
- uczniów z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku:
- organizację zespołów kompensacyjnych,
- współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, lekarzem, higienistką,
- organizację zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej,
- kierowanie do poradni specjalistycznych i respektowanie wskazań lekarskich,
- uczniów mających trudności w nauce:
- konsultację w poradni psychologiczno – pedagogicznej,
- organizację zajęć dydaktyczno – wyrównawczych,
- pomoc dydaktyczną nauczycieli,
- ścisłą współpracę z rodzicami,
- uczniów zaniedbanych środowiskowo, z rodzin wielodzietnych, źle sytuowanych, sierot:
- wywiady środowiskowe,
- poznanie warunków domowych dziecka,
- udzielanie pomocy doraźnej,
- składanie wniosków do właściwych instytucji,
- uczniów klas I – III poprzez:
- zapewnia dzieciom i młodzieży poszanowanie ich godności osobistej, wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
- umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:
- udział w obrzędach i tradycjach lokalnych,
- kultywowanie rocznic narodowych i historii szkoły,
- poszanowanie przeszłości narodu i miejscowości,
- poszanowanie symboli narodowych i religijnych,
- poznawanie dziedzictwa kulturowego narodu,
- udział w lekcjach religii zgodnie z wyznaniem, w oparciu o zasady tolerancji i wolności;
- zapewnia bezpieczeństwo w czasie pobytu na terenie szkoły;
- umożliwia uczniom realizację obowiązku szkolnego;
- upowszechnia kulturę pedagogiczną wśród rodziców poprzez:
- zindywidualizowane formy poradnictwa wychowawczego (rozmowy, udział rodziców w zajęciach i imprezach szkolnych, wspólne wycieczki),
- spotkania ze specjalistami z dziedziny psychologii, medycyny,
- listy do rodziców;
- informuje rodziców i opiekunów wychowanków o osiągnięciach dydaktycznych, o niepowodzeniach szkolnych, ich zachowaniu, postawach, wskazuje drogi i sposoby pomocy w nauce;
- organizuje działalność opiekuńczą nad wychowankami przebywającymi w szkole:
- nauczyciele prowadzący zajęcia lekcyjne, wychowawcze i pozalekcyjne ponoszą odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w czasie przewidzianym na w/w zajęcia,
- w czasie przerw międzylekcyjnych, przed i po zakończeniu zajęć, nauczyciele pełnią dyżury na każdej kondygnacji budynku i na podwórzu szkolnym zgodnie z opracowanym planem dyżurów,
- w czasie dyżuru nauczyciel przebywa w wyznaczonym rejonie, odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich uczniów przebywających na tym terenie, zapobiega niebezpiecznym zabawom i zachowaniom;
Przedszkole:
- wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym, zdrowym środowisku;
- współdziałanie z rodziną w zakresie wychowania i przygotowania dziecka do nauki w szkole;
- troska o stan zdrowia i prawidłowy rozwój fizyczny dziecka;
- wyrabianie u dziecka prawidłowych nawyków;
- troska o rozwój umysłowy dziecka, a w szczególności:
- rozwój zainteresowań i umiejętności,
- rozwój wyobraźni i wrażliwości,
- rozwój samodzielności i wytrwałości oraz umiejętności współdziałania w grupie,
- budzenie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej oraz wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną;
- współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, lekarzem, higienistką dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku;
- organizacja pomocy dzieciom zaniedbanym środowiskowo, z rodzin wielodzietnych, źle sytuowanych, sierotom;
- organizacja zajęć dodatkowych z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci.
Informacje:
Liczba wyświetleń: 702
Udostępniono dnia: 15.03.2016 15:23
Dokument wprowadził:
Administrator
Dokument opublikował:
Administrator
Historia publikacji:
- 26.02.2020, Małgorzata Kowal: Edycja zakładki Zakres działania
- 12.04.2016, Rafał Francikowski: Edycja zakładki Zakres działania
- 12.04.2016, Rafał Francikowski: Edycja zakładki Zakres działania